Hedendaags wordt de kimono steeds meer terug gezien in de bladen en op straat. Echter niet als fashion piece, maar eerder als design lingerie.Dit is echter niet altijd zo geweest. Sterker nog: dit geldt pas sinds ongeveer tien jaar. Dit kledingstuk lijkt voornamelijk op een ochtendjas, maar zo wordt het in de meeste gevallen niet gebruikt. Van origine is deze kimono gemaakt met allerlei verschillende soorten patronen en ook kleuren. Denk aan hele basic kleuren als wit en zwart, maar fel roze of geel komt ook veel voor. De stof is vooral gemaakt van zijde, en deze wordt vervolgens bedrukt met verschillende soorten patronen zoals bijvoorbeeld bloemetjes of sterren. Hoe de kimono er precies uit ziet is ook weer afhankelijk van het seizoen en de trends. Dat maakt de kimono elk jaar weer totaal verschillend dan de voorgaande jaren. De mouwen van de kimono zijn ontzettend wijd. Ook wordt de stof als een jas bij elkaar gehouden door de brede ceintuur in het midden. Deze ceintuur wordt ook wel de ‘obi’ genoemd, en past volledig bij het design van de kimono zelf. Dit houdt het geheel totaal in balans. Je kunt de kimono tegenwoordig ook veel in het Westen terug vinden, zoals bijvoorbeeld in winkels als de Forever21, de H&M maar ook in designer winkels. Over de gehele wereld begint de kimono populariteit te winnen. Japanse families hebben kimono’s en kimono stoffen al jaren lang in de kast hangen. Al gebruiken ze de stoffen niet, heeft zo een rol wel een hoge waarde. De rollen worden dan ook al zo een honderd jaar van moeder op dochter door gegeven, wat het erg waardevol maakt: zowel emotioneel als financieel. Je zou dus kunnen zeggen dat de kimono steeds meer een item wordt wat je in de kast moet hebben hangen. |
http://www.lola-lou.com |