Het toenemend gebruik van interactieve digiborden op schoolHet onderwijs in Nederland bevond zich een aantal jaar geleden op een kruispunt. Leerkrachten worstelden met het gebruik van oude, verouderde technologie om contact te maken met leerlingen. Studenten zijn opgegroeid in een slimme en verbonden wereld. Ze hebben overal en altijd toegang tot kennis en digitale diensten. De tijd dat scholen en leerkrachten hen nog steeds probeerden te betrekken met een krijtbord ligt definitief achter ons. Statische krijtborden en op papier gebaseerde lessen maken geen verbinding met studenten in het digitale tijdperk. Docenten die gedwongen zijn hun leerlingen met krijt te bereiken, zijn gedoemd te mislukken. Als lessen worden geforceerd in colleges of op krijtborden in de klas, zullen studenten afhaken voordat de les begint. Interactieve borden nodigen studenten uit om zich met de lessen bezig te houden. Docenten zijn niet beperkt in wat ze aan studenten kunnen presenteren. Films, PowerPoint presentaties en afbeeldingen kunnen worden gebruikt als aanvulling op de standaard tekstuele lessen. In deze blog nemen we een kijkje naar de technologie van digitale schoolborden in het klaslokaal en hoe leerkrachten zich beter kunnen engageren met de leerlingen. De definitie van digibordenEen interactief schoolbord, ook bekend als een elektronisch whiteboard, is een hulpmiddel in de klas waarmee beelden van een computerscherm kunnen worden weergegeven op een klasbord met behulp van een digitale projector of beamer. De leerkracht of een leerling kan “interageren” met de beelden rechtstreeks op het scherm met behulp van een instrument of zelfs een vinger. Wanneer de computer op het internet of een lokaal netwerk is aangesloten, hebben leerkrachten toegang tot informatie over de hele wereld. Ze kunnen snel zoeken en een les terugvinden die ze eerder hebben gebruikt. Plotseling heeft de leerkracht een schat aan informatiebronnen binnen handbereik. Voor leerkrachten en leerlingen is een digibord een krachtig voordeel in de klas. Het geeft de leerlingen de mogelijkheid tot samenwerking en nauwere interactie met de lessen. Multimedia-inhoud kan worden gedeeld en gebruikt in colleges, waardoor studenten betrokken blijven.
Interactieve schoolborden in de klasVolgens een recent artikel van de Yale University verhogen interactieve lessen op digiborden de betrokkenheid van de studenten. De technologie stimuleert actief leren bij studenten. Studenten stelden meer vragen en maakten meer aantekeningen, waardoor meer effectieve groepsactiviteiten zoals brainstormen en problemen oplossen mogelijk werden.
Steeds meer leerkrachten gebruiken de technologie van school digiborden. Hier zijn vijf manieren waarop leerkrachten hun leerlingen betrekken bij het gebruik van deze technologie:
1. Aanvullende inhoud presenteren op een digibord Een digibord mag niet in de plaats komen van de lessen of lezingen in de klas. In plaats daarvan moet het de les verbeteren en leerlingen de kans geven om zich beter in de informatie te verdiepen. De leerkracht moet extra materiaal voorbereiden dat kan worden gebruikt met de slimme technologie voordat de les begint – zoals korte video’s, infographics, of problemen waar de leerlingen aan kunnen werken met behulp van het whiteboard. 2. Markeer belangrijke informatie uit de les Smart technologie kan worden gebruikt om essentiële informatie te markeren terwijl u door een les werkt. Voordat de les begint, kunt u een overzicht maken van de secties die in de klas moeten worden behandeld. Als elk onderdeel begint, kunt u de belangrijkste onderwerpen, definities en belangrijke gegevens voor de leerlingen op het whiteboard zetten. Dit kan naast tekst ook afbeeldingen en video’s bevatten. Dit zal de leerlingen niet alleen helpen bij het maken van aantekeningen, maar ook bij het bekijken van toekomstige onderwerpen. 3. Betrek studenten bij het oplossen van problemen in groepen Zet het oplossen van problemen centraal in de les. Leg de klas een probleem voor en geef dan het interactieve whiteboard door aan de leerlingen om ze het te laten oplossen. Met de smartboard technologie als middelpunt van de les, kunnen de leerlingen beter samenwerken in de klas. De digitale technologie ontsluit het internet terwijl ze werken, zodat de leerlingen de les kunnen verbinden met technologie die ze elke dag gebruiken. 4. Beantwoord vragen van leerlingen Betrek de leerlingen met behulp van het interactieve whiteboard en vragen van de klas. Zoek extra informatie of gegevens op met behulp van de slimme technologie. Schrijf de vraag op het whiteboard en neem dan het antwoord met de leerlingen door. Laat ze zien hoe je de vraag beantwoordt of aanvullende gegevens opzoekt. Als je klaar bent, kun je de resultaten van de vraag opslaan en in een e-mail naar de leerling sturen om ze later te raadplegen. 5. Smartboard-technologie in de klas Voor scholen die moeite hebben om studenten te betrekken bij de lessen in de klas, of om studenten betrokken te houden, is slimme technologie zoals digitale schoolborden een ideale oplossing. Een interactief digibord in de klas biedt leerlingen de technologie die ze kennen en begrijpen. Het bevordert de samenwerking en nodigt uit tot interactie met de les. Daarna kunnen de leerlingen zien hoe de technologie die ze gebruiken aansluit bij de lessen die ze op school leren. |
https://ctouch.eu/nl/digiborden |